Pilates – en ny modern tränings form

Pilates är ett forntida träningssystem som utvecklades i slutet av 1900-talet av Joseph Pilatus, som också fick sitt namn efter vem det är uppkallat. Pilates heter hans system ”Contrology.” Det är vanligt praktiseras runt om i världen, särskilt i västerländska kulturer som Australien, Kanada, Japan, Storbritannien och USA. Det innebär kontrollerad rörelse i alla aspekter av motion. Övningarna har kallats ”Pilates-metoden.”

Pilates träning är utformade för att öka styrka och flexibilitet i kroppen samtidigt minska stress på leder och muskler. Pilates har visat sig minska blodtrycket, sänka kolesterolnivåerna, förbättra hållning, och lindra muskelspasmer. Det finns många olika sorters Pilates utrustning och videor som hjälper dig att komma igång. Pilates utrustning inkluderar mattor, motstånd band och  maskiner. Det finns många online videor som kan lära dig några av grunderna i Pilates.  Många människor tar Pilates klasser i studior och gym, medan andra lär sig genom DVD-skivor. Pilates har varit den mest populära träningsformen eftersom den är billig och enkel, vilket gör det enkelt att lära sig och öva i bekvämligheten av ditt eget hem. Det finns olika typer av Pilates maskiner du kan välja mellan, men du kommer att behöva göra en del efterforskningar och utvärdera vilken som är rätt för dig. De flesta maskiner införliva de mest grundläggande av rörelser i Pilates programmet. Du hittar dessa på internet eller på lokala butiker.

Tränings form med kontrollerade rörelser

Pilates bygger på kontrollerade, rytmiska rörelser, som du kan lära dig och utföra med en Pilates matta. Rörelserna kallas ”sammandragningar.” Det finns många former av motstånd och balans som Pilates använder i sina rörelser. Du borde vara beredd på lite svårigheter medan du övar pilates. Det är inte den lättaste träningsregimen du någonsin kommer att stöta på. Du kommer att upptäcka att Pilates kan hjälpa till med ledvärk och stelhet. och spänning. I själva verket har många terapeuter funnit att det är en av de bästa sätten att behandla ledvärk. Även de som har opererats för rygg- eller höftsmärta har funnit Pilates till stor hjälp.

Även om Pilates är inte för alla, för vissa fungerar det och bidrar till att minska spänningar och smärta. Pilates kräver inte några speciella skor, men du måste vara bekväm medan du tränar. Om du har ont i ryggen, kanske du vill överväga Pilatus maskiner. Om du vill ha en kardiovaskulär träning, kanske du vill använda en cross trainer. Många människor tror att Pilates är inte för människor som är nya för styrketräning. Övningarna är speciellt utformade för att hjälpa dem som aldrig har kunnat lyfta. Styrketräning är nödvändigt för att stärka dina muskler och öka styrka och flexibilitet. Övningarna är utformade för att hålla dina muskler tonas och balanserad så att du kan göra mer repetitioner och lyfta mer vikt. Några av de mer utmanande övningar i Pilates är utformade för att vara svårt nog att du kan lyfta mer vikt med lite tid och praxis än en typisk styrketräning rutin. Några av de mer avancerade övningar kommer att bli mycket lättare än du tror. Det finns många Pilates program och videor på nätet som lär dig mer om det än du kan hitta på egen hand.

När du kommer igång i Pilates du kan vara orolig, men när du får kläm på det du inte kommer att se det som en börda. Din kropp kommer att tacka dig och det kommer du också att göra. En frisk och flexibel kropp är vad du är ute efter.