Frukt och grönt innehåller viktiga näringsämnen för kroppen

Det finns en långvarig debatt bland läkare och dietister är huruvida frukt och grönsaker kan användas för viktminskning. En kost rik på frukt och grönsaker kommer att avsevärt minska risken för många olika hälsotillstånd och sänka ditt blodtryck, men även för stroke och hjärtsjukdomar. Den har även ha en positiv inverkan på ditt blodsocker, hjälper till att upprätthålla aptiten i schack och hålla dig mätt. En hälsosam kost full av frukt och grönsaker är ett utmärkt sätt att hålla ditt hjärta och kropp frisk. Äta dem regelbundet kan hjälpa dig att gå ner i vikt, att sänka nivåerna av kolesterol i blodet, att sänka blodtrycket och att upprätthålla en hälsosam vikt. Också, äta dem kan ge dig den energi du behöver för att leda en mer aktiv livsstil. Det är viktigt att notera att denna typ av kost bör endast användas som ett sätt att hålla din hälsa i schack för korta tidsperioder. Frukt och grönsaker är också ett bra sätt att hjälpa till med höga kolesterolvärden. De är mycket låga i kolesterol, så de kan vara bra för att sänka ditt dåliga kolesterol. Äta dem med måtta kan också sänka den totala mängden kolesterol i blodet.

Vitaminer är ett oerhört viktigt näringsämne som du behöver för att hålla kroppen frisk. Frukt och grönsaker innehåller en betydande mängd av vitamin A, C, E, K, D, och många andra viktiga näringsämnen som är mycket viktiga för att hålla din kropp i toppform. Frukt och grönsaker är också packad full av fiber, vilket är ett mycket användbart näringsämne som din kropp behöver för att fungera korrekt. Som med alla livsmedel, äta för mycket frukt och grönsaker kan faktiskt leda till viktökning, så det är viktigt att se till att du bara äter tillräckligt av dem för att få alla vitaminer och näringsämnen som du behöver. Om du inte är van att äta för mycket frukt och grönsaker, börja med att äta en frukt varje dag istället för ett äpple eller en potatis. Du kommer snabbt vänja sig vid att äta mer frukt och grönsaker och du börjar må bättre och gå ner i vikt. Frukt och grönsaker dieter bör göras upp av flera portioner varje dag. Portionsstorleken kan variera, beroende på hur mycket du äter. Till exempel, om du äter en till två portioner om dagen, kan du lägga till några portioner av en efterrätt som en frukt smoothie eller äta en halv banan med några nötter.

Vitaminer

Frukt och grönsaker är också utmärkta källor till många vitaminer som din kropp inte får från andra livsmedel. Dessa vitaminer inkluderar vitamin A, som hjälper din kropp att utveckla stark syn, C-vitamin, en värdefull antioxidant som skyddar dig mot fria radikaler i kroppen, vitamin D, som är bra för att upprätthålla god benhälsa, och vitamin K, som hjälper till att reglera blodsocker. Förutom att ha en hel del av de vitaminer och näringsämnen din kropp behöver, äta frukt och grönsaker är också ett bra sätt att naturligt rena din kropp av toxiner. När du äter frukt och grönsaker, är du naturligt rensning ditt system genom att eliminera den uppbyggda bygga upp av byggt upp materia i din kolon. Detta bidrar till att spola ut allt avfallsmaterial som har lagrats i din kolon över tiden. När du äter färska, obearbetade frukter och grönsaker, får du maximal nytta av sina näringsämnen och får också vitaminer och mineraler du inte får från mat som redan har bearbetats.

Frukt och grönsaker dieter är vanligtvis mycket friska för endast cirka fyra veckor eller så. Om du inte är van att äta mycket färsk frukt och grönsaker i små mängder, kanske du vill ta en paus. Din kropp anpassar sig till ny mat i små steg, och om du äter dem för ofta på en gång kan du ha svårt att äta dem alls och kommer att bli sjuk lätt. Frukt- och grönsakskost är särskilt användbart för dem som lider av vissa sjukdomar. Det finns frukt och grönsaker som kan användas i mjölk eller glass, och för människor som inte tål nötter, det finns frukt och grönsaker som apelsiner och bananer. I själva verket finns det frukt och grönsaker recept som har gjorts speciellt för personer med specifika födoämnesallergier.