Bättre syn

När jag började som optiker var jag livrädd för allt som hade med kunder att göra. Jag vet att det kan låta lite underligt, men jag var fast i rollen som expert på mitt område och hade svårt att kommunicera med människor. Det kanske är vanligt att man har sociala problem även i serviceyrken, men för min del kändes det som någonting ohållbart. En optiker måste kunna samtala med sina kunder på ett bra och tydligt vis i och med att de som kommer till mottagningen är helt utlämnade åt den optiker som arbetar för tillfället. I syfte att förbättra mina kunskaper vad gäller kundmöten började jag bjuda in alla vänner och bekanta efter det att vi stängt för dagen. Sedan utförde jag synundersökningar på löpande band för att komma in i rollen och våga slappna av.

Det var någonting som släppte ganska snabbt när jag fick vara optiker för någon som jag visste var på ”min sida” om man kan säga så. Nu har allting blivit mycket lättare och jag är en annan optiker nu än jag var från början. Det är skönt när man känner att man kommer framåt i sin utveckling och jag kan verkligen rekommendera den som nu är optiker eller någonting annat att göra denna typ av terapi för att lära sig hur man skall göra för att vila i sin roll. Det kanske skulle ingå i skolundervisningen för blivande optiker när man tänker närmare kring saken.